Quickwin voor een beter Herentals: de H-Line

De Herentalse denk- en doetank GeKoro gelooft in verandering. Op de lange termijn, maar ook – en vooral – op de korte termijn. Omdat onze samenleving er nood aan heeft. En omdat er zoveel kansen zijn die we onbenut laten. Soms liggen ze onder onze neus te blinken.

De GeKoro riep een tijdje geleden de (Groot-)Herentalsenaren op hun dromen te posten op haar Facebookpagina en één van de dromen die in onze dromenvanger bleven hangen, bleek zo’n kans: de al decennia in onbruik geraakte spoorweg tussen Wolfstee en het fietspad Herentals-Aarschot .

Wij gingen er enkele weken geleden ‘spoorlopen’ en ontdekten een prachtig wandel- en jogtraject. Alvast in potentie. Want doornstruiken belemmeren hier en daar de vrije doorgang en de bereikbaarheid van het spoor, bijvoorbeeld ter hoogte van Rietbroek, zou kunnen worden verbeterd met een eenvoudige houten trap.

Inspiratie uit New York

Wie al eens in het Newyorkse Highlinepark was (een langgerekt park op de voormalige spoorlijn naar de vroegere slachthuizen van de stad), heeft niet veel meer nodig om van een Herentalse variant te dromen: de H-Line.

Het spoor zou met beperkte middelen comfortabel beloopbaar kunnen worden gemaakt en een ‘loop’ van 6,5km rondom de wijk Krakelaarsveld kunnen worden. Herentals zou er zo op korte termijn een prachtige attractie bij krijgen: een ontmoetingsplaats voor wijkbewoners, een aanlokkelijk parcours voor joggers en wandelaars, een avontuurlijke plek om te ontdekken voor kinderen.

De winst? Een nieuwe trage weg die meer bewegingsruimte biedt voor de mensen uit de buurt (leerde corona ons niet dat we daar te weinig van hadden?) maar gegarandeerd ook van verderaf (‘Spoorlopen? In Herentals kan het legaal en veilig.’). Dat betekent dus ook: meer bewegende mensen en dus meer gezondheid en meer sociale interactie.

De kosten? Om te beginnen moet de stad Herentals met de NMBS een gebruiksovereenkomst afsluiten. Dat kan, zoals dat al het geval is voor het fietspad Herentals-Aarschot, voor een symbolische prijs. Voorts zijn er snoeiwerken nodig en (bijvoorbeeld ternair) zand om de dwarsliggers af te dekken (meteen de grootste kost). Een houten trap en enkele zitbanken zouden een meerwaarde kunnen bieden. Enkele wegwijzers kunnen de kers op de taart zijn.

Het gaat dus niet over fortuinen. Bovendien is een deel van de kosten te vermijden wanneer we er een heus wijkproject van maken en enthousiaste vrijwilligers inschakelen. Wie wil er nu niet zijn spieren ‘treinen’ voor zo’n mooi project? De H-Line is bedoeld voor de mensen. Nog beter zou het zijn mocht het ook een project van de mensen kunnen worden.

Waar wachten we nog op?

Nergens op.

Met het door ons voorgestelde ‘tussentijds’ gebruik creëren we een onmiddellijke meerwaarde voor de Herentalsenaren zonder ook maar één plan van NMBS of stad voor de lange termijn te hypothekeren. We roepen de stad Herentals dan ook op om hier snel mee aan de slag te gaan.

Met een kleine brunch op ‘de brug van Rietbroek’ nam de GeKoro vandaag al een klein voorschot op de toekomst: we genoten al volop van de nieuwe publieke ruimte. Tegelijk toostten we op nog meer kansen, want we zijn ervan overtuigd dat de oude spoorlijn die we vandaag in de kijker zetten maar één van vele ‘slapende Doornroosjes’ in Herentals, Noorderwijk en Morkhoven is.